Edebiyat

George R.R. Martin’in “Vahşi Kartlar” Dünyasını Tanıyalım

Editörlüğünü George R.R. Martin'in yaptığı apokaliptik bir dünyada geçen "Vahşi Kartlar" dünyasına bir göz atalım.

Wild Cards’ın hikayesi, 20 Eylül 1983 tarihinde Victor Milán, George R.R Martin’e doğum günü hediyesi olarak ‘Superworld’ rol yapma oyununun bir kopyasını vermesiyle başlar.

New Mexico’nun Albuquerque şehrinde Victor Milán’ın da içinde bulunduğu küçük bir oyun topluluğu vardı. Milan, şehre yeni taşınmış George R.R Martin’i bu grup ile tanıştırır  Aralarında Walter Jon Williams, Victor Milán, John J. Miller, eşi Gail Gerstner-Miller, Melinda M. Snodgrass, Royce Wideman ve Jim Moore olduğu bu grup, düzenli olarak akşamları bir araya gelerek ve ‘Call of Cthulhu’ (bir H.P. Lovecraft hikayesi) veya kıyamet sonrası ‘Morrow Project’ adlı oyunu oynuyorlardı. Bir FRP tutukunu olan Martin yeni taşındığı şehirde böyle bir topluluk bulduğu için çok sevinir ve düzenli olarak bu oyunlara gitmeye başlar.

George ve kız arkadaşı Parris, başlarda bu oyunları kenardan takip ediyordu ama kısa süre sonra grubun ve oyunun düzenli bir parçası haline geldiler. Bir süre sonra ise Martin’in aklından bir düşünce geçmeye başladı. Oyunda hayat verdiği ‘Grandmaster’ karakterinden ilham alarak kendi oyununu yazmaya karar verir ve işte ne olduysa bu karardan sonra olur.

Martin, Superworld dünyasına benzer kendi dünyasını yaratır ve arkadaşlarıyla oynamak için uzun bir senaryo yazar. Hikaye apokaliptik bir dünyada geçer. II. Dünya Savaşı’nın hemen ertesinde uzaydan bir virüs gelerek New York şehrinin üzerine saçılır. Virüsle temas edenlerin büyük kısmı (siyah kızı çekerek) ölürken, enfekte olup hayatta kalanların çoğu deforme olmuş/biçim değiştirmiş yaratıklara (jokerler), çok küçük bir kısmı da süper güçlere sahip insanlara (aslar) dönüşür. Asların bazıları yeteneklerini insanlığın hizmetine sunar. Bazılarıysa güçlerini kötülük için kullanırlar. Vahşi Kartlar, onların hikâyesidir

Vahşi Kartlar, apokaliptik bir dünyadaki süper kahramanların dünyasıdır.

Vahşi Kartlar ilk olarak 1987 yılında yayınlanmaya başladı. Roger Zelazny, Mark Lawrence, Cherie Priest, Walter Jon Williams gibi birçok efsane yazar, George R.R. Martin’in editörlüğünü yürüttüğü “Vahşi Kartlar” dünyası için günümüze kadar toplamda elli kadar kitap, kısa hikaye ve senaryo yazdılar. Bu projenin en güzel tarafı ise yazarlar kendi süper karakterlerini ve senaryosunu yaratabiliyorlar, kitaplar hikaye olarak birbirini izlemek zorunda kalmıyor, yaratıcılık ve hikaye anlatımı üzerine özgür bir dünya sunuyor.

Black Shadow, Captain Turtle, Peregrine, Elephant Girl, Nightmare, Modular Man, Captain Trips, Shad ve Hammer gibi karakterler Wild Cards dünyasının ilk karakterleri olarak kitaplarda ve oyunlarda yerini alıyor ve sonraki yıllarda ise Roger Zelazny gibi ustaların katkılarıyla eklenen yeni kitaplarda ise yüzlerce yeni karakter bu dünyaya dahil oluyor.

Kıyaslamak doğru olmayabilir ama DC Comics ve Marvel ile yarışabilecek seviyede hikaye derinliği ve karakter çeşitliliği olan, fantazya ve süper kahraman temalı bu kadar büyük başka bir dünya yok. Hatta bu kadar efsane yazarı bir araya getirip bu dünya ekleyebilen belki de tek fantastik seri. Ama maalesef çizgi romanlar ya da Martin’in Buz ve Ateşin Şarkısı serisi gibi popüler kültürün ürünü olmayı başaramadı.

Tüm bunlara rağmen ülkemizde olmasa da dünyada ciddi bir “Wild Cards” okuyan ve masaüstü oyunları oynayan bir hayran kitlesi var. Serinin bu kitlenin sevgisiyle sürmesini umut ediyoruz. Ülkemizde ise henüz ilk üç kitabı Epsilon Yayınevi tarafından geçtiğimiz yıllarda dilimize kazandırdı, devam kitaplarını heyecanla bekliyoruz.